Subject: Re: Rättviseförmedlingen

Re: Rättviseförmedlingen

From: Pernilla Näsfors <pernillan_at_gmail.com>
Date: Sun, 5 Jun 2011 23:28:44 +0200

2011/6/5 Glenn <foss_at_repulsiv.se>

> Det gick just från att vara information till att bli en diskussion om något
> annat.

När jag kollar på Pers ursprungliga post så ser jag att du har rätt i att
dess huvudsakliga syfte verkar vara att informera kvinnor inom FOSS om
Rättviseförmedlingen, och inte tvärt om, men ändringen av fokus tycker jag i
så fall skedde redan i det första svaret på Pers mail... Men startar gärna
en tråd på FB också om den nu inte är välkommen här...

Om vi nu ska hålla oss till att informera istället för att diskutera så kan
jag informera er om att det är attityder som de man sett i dessa mail som
bidrar till att många tjejer inte känner sig så välkomna i FOSS-kretsar. På
GeekGirlMeetup i höstas höll Christina Gratorp en session med titeln "Är fri
programvara verkligen fri idag?" då hon bl.a. visade denna statistik:

   Kvinnor som jobbar med proprietär programvara: 28%

Kvinnor inom FLOSS: 1,5%

Det vore intressant att höra vad ni tror om varför denna skillnad finns. Att
"utesluta" kvinnor betyder att utesluta bidragare. Det är inte så klokt om
man vill att fri programvara ska dominera världen...

MVH, Pernilla