Subject: kvinnor inom foss (var Re: Rättviseförmedlingen)

kvinnor inom foss (var Re: Rättviseförmedlingen)

From: Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>
Date: Mon, 6 Jun 2011 00:22:07 +0200 (CEST)

On Sun, 5 Jun 2011, Pernilla Näsfors wrote:

> hon bl.a. visade denna statistik:
>
> Kvinnor som jobbar med proprietär programvara: 28%
>
> Kvinnor inom FLOSS: 1,5%

Jag är mycket intresserad av ämnet, och speciellt vad vi kan och bör göra åt
saker och ting för att göra det bättre. För att öka andelen kvinnor inom foss.
Jag tror på att om vi alla drar våra strån till stacken och städar framför vår
egna dörr så är det en bra början.

(Jag tror iofs inte på att skillnaden mellan proprietär och foss är sådär
stor, men det är faktiskt bara en petitess i sammanhanget.)

> Det vore intressant att höra vad ni tror om varför denna skillnad finns. Att
> "utesluta" kvinnor betyder att utesluta bidragare.

Jag leder och är i ledande position i en hel drös foss-projekt. I dessa
projekt finns inte kränkande kommentarer och vi har inte "grabbig" eller
nedsättande terminologi för minoritetsgrupper, vare sig det är kön, religion
eller annat. Vi har bidragare som är kvinnor och vi har folk från andra
minoriteter som homosexuella och invånare i u-länder - så det är inte så att
vi per automatik skrämmer bort alla som tillhör en minoritet.

Jag har helt ärligt talat inte en aning om vad jag kan göra för att få fler
kvinnliga deltagare i "mina" projekt. Om någon skulle påpeka för mig exakt
vilka fel vi gör, och vad det är som gör oss så fientliga så skulle ingen bli
gladare än jag.

--
  / daniel.haxx.se