Subject: Re: kvinnor inom foss (var Re: Rättviseförmedlingen)

Re: kvinnor inom foss (var Re: Rättviseförmedlingen)

From: Johan Thelin <e8johan_at_gmail.com>
Date: Mon, 6 Jun 2011 11:19:49 +0200

2011/6/6 Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>:

> Jag är mycket intresserad av ämnet, och speciellt vad vi kan och bör göra åt
> saker och ting för att göra det bättre. För att öka andelen kvinnor inom
> foss. Jag tror på att om vi alla drar våra strån till stacken och städar
> framför vår egna dörr så är det en bra början.
>
> (Jag tror iofs inte på att skillnaden mellan proprietär och foss är sådär
> stor, men det är faktiskt bara en petitess i sammanhanget.)

Jag tror att skillanden kan vara så stor - särskilt om man beaktar
globala siffror. Min (personliga) teori om varför är att kvinnor har
mindre fritid, generellt (obetalt arbete i hemmet, eller vad nu
PK-termen för dagen är). Alltså kan inte lägga lika mycket tid på
FLOSS som män, som generellt har mer fritid, och (återigen generellt)
hellre lägger sin fritid på nördiga hobbyprojekt.

Skillanden FLOSS/proprietärt tror jag åter igen beror på
fritidsfaktorn. Det finns de av oss som har förmånen att arbeta med
FLOSS på arbetstid. Dock så kräver det vanligen en ganska så stor
hobbyinsats för att arbeta in sig i community, kodbas, mm. Utveckling
av proprietär mjukvara är ju nästan per definition någon som utförs på
arbetstid. Andelen små hobbyutvecklare som säljer mjukvara måste ju
vara försvinnande liten numer.

Så, om jag extrapolerar min teori lite, så kommer några personliga
reflektioner. Problemet uppstår alltså inte inom FLOSS, utan
"tidigare" i kedjan. Frågan är alltså vad vi inom FLOSS kan göra, men
än att vara välkomnande i vår attityd. Att positivt särbehandla inom
så pass lösa sammanslutningar som FLOSS-projekt generellt är, blir ju
svårt. Att inte be någon koka kaffe (exempel från Hedda's föreläsning)
är ju ganska så lätt.

Mina 0.05EUR.

MVH

Johan