Subject: Re: Rättviseförmedlingen

Re: Rättviseförmedlingen

From: Jonas Sundström <jonas_at_kirilla.com>
Date: Mon, 06 Jun 2011 05:14:39 +0200

Pernilla Näsfors <pernillan_at_gmail.com> wrote:
> På GeekGirlMeetup i höstas höll Christina Gratorp en session
> med titeln "Är fri programvara verkligen fri idag?" då hon
> bl.a. visade denna statistik:
>

> Kvinnor som jobbar med proprietär programvara: 28%
>
> Kvinnor inom FLOSS: 1,5%

Är det siffror för Sverige?

> Det vore intressant att höra vad ni tror om varför denna
> skillnad finns.

Jag antar att FOSS är en osäkrare karriärväg, att de flesta jobb
kretsar kring proprietär mjukvara. Då är det inte konstigt om
flertalet, både kvinnor och män, väljer bort FOSS.

Jag har en känsla av (fwiw - det är mycket möjligt att jag har fel)
att kvinnor som grupp i högre utsträckning än män idag gör genomtänkta
och rationella livsval, nätverkar mer medvetet, tänker på karriären
och fokuserar på "riktiga" jobb.

> Att "utesluta" kvinnor betyder att utesluta bidragare.

I det projekt jag är engagerad, www.haiku-os.org, har vi vad jag
vet inga aktiva kvinnor, åtminstone inte bland utvecklarna.

Problemet från min horisont, är inte att kvinnor kommer och går
eller stöts bort vid ankomst, utan att de inte kommer alls.
Jag gissar att det är få kvinnor i branschen (globalt/västvärlden)
och att de medvetet väljer bort projekt av vår typ. (Kanske är vårt
projekt så litet och okänt att de informella nätverken bara drar
in killkompisar, men jag vill gärna tro att vi är större än så.)

I den mån det utesluts, hur går det till? Vad upplevs som exkluderande?
Kan vi skapa en arbetsmiljö/projektformer som tilltalar fler kvinnor?

Är det något särskilt med FOSS-projekt som kvinnor uppfattar
som manligt könskodat?

Kanske att någon kan skriva en checklista?

/Jonas Sundström