Subject: Nördfeminism?! WAS Re: Rättviseförmedlingen

Nördfeminism?! WAS Re: Rättviseförmedlingen

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Mon, 6 Jun 2011 02:34:15 +0200

Hej!

Kolla gärna på senare version från FSCONS av föredraget Hedda givit på
FOSS-STHLM tidigare [0, 1] om det missats. Läs gärna också feminism 101. [2, 3]
Bra grunder för fortsatt diskussion i ämnet, även relaterat till fri
programvara.

Det kan ju vara intressant att också nämna det faktum att Geek Girl Meetup och
FOSS-STHLM har pratat om samarrangemang, som feministisk handling för fri
programvara! Ett samarbete som överlappar båda gruppernas intressen och olika
världar skulle mötas och säkert lära otroligt mycket av varandra.

2011/6/6 Glenn <foss_at_repulsiv.se>:

> Jag FÖRSTÅR bara inte varför man ska behöva skilja ut kvinnor och män ? ska
> vi skilja ut svarta och vita också ? höger och vänsterhänta ?

Läs gärna feminism 101 FAQ. [2, 3]

> Jag gillar fri programvara OAVSETT om det är en kvinna eller man som varit
> upphov till den.. jag BRYR mej faktiskt inte, huvudsaken är att personen
> eller personerna
> har samma uppfattningar som mej om hur programvaran ska vara utformad,
> punkt.

Det verkar som att du faktiskt bryr dig väldigt mycket, annars skulle du inte
vara så vokal i den här tråden.

> Finns det statistik på vilka som läspar också ? eller lider av olika
> sjukdomar ?
>
> Jag förstår fortfarande inte varför något av det är relevant.

För att vi är drabbade av precis samma sexism inom fri programvara som finns
inom resten av samhället och, precis som även övriga samhället, tillsammans bör
göra något åt det. Föredraget Women in FLOSS som givits på FOSS-STHLM tidigare
ger svar på dina frågetecken, finns video inspelning från FSCONS av det på
vimeo. [0, 1] Dina frågor är i viss mån även besvarade tidigare i
ursprungstråden.

Vidare, om du nu faktiskt är en perfekt jämställd människa som inte är drabbad
av samhällets normer: Grattis! Du är nog den första människan som har lyckats
med det konststycket, berätta gärna hur du har lyckats med det.

> Förresten får du gärna förklara på vilket sätt kvinnor blir *uteslutna* ?

På till exempel på exakt det sätt du haveristar på om det här Glenn. Att vägra
att inse att det finns ett problem och mota alla verktyg i grind för att påverka
mansdominansen för att det inte känns "mysigt" eller vad det nu är.

Till sist, lite mer förståelse hade uppskattats. En sansad diskussion om
feminism samt metoder och problematik därom, visst! Totalt motstånd mot allt som
har med feminism och jämställdhet att göra, inte så intressant.

[0] http://vimeo.com/21690869
[1] http://vimeo.com/21690989
[2] http://finallyfeminism101.wordpress.com/the-faqs/faq-roundup/
[3] http://finallyfeminism101.wordpress.com/where-to-start/faq-i-asked-some-feminists-a-question-and-instead-of-answering-they-sent-me-here-why/