Subject: Re: Nördfeminism?! WAS Re: Rättviseförmedlingen

Re: Nördfeminism?! WAS Re: Rättviseförmedlingen

From: Glenn <foss_at_repulsiv.se>
Date: Mon, 6 Jun 2011 15:41:57 +0200

> ska
>
> Läs gärna feminism 101 FAQ. [2, 3]

Jag har en känsla av att jag skulle uppleva det starkt vinklat, men om det
finns en länk så låt gå.

> varit
>
> Det verkar som att du faktiskt bryr dig väldigt mycket, annars skulle du
> inte
> vara så vokal i den här tråden.

Va ? jag har skrivit två inlägg i tråden, och det var när det (enl mej)
spårade ur med namnlistor.

Dessutom är det två helt skiljda saker, jag bryr mej inte ett dugg om
mjukvaran jag använer är skriven av en man eller kvinna,
men det behöver ju inte betyda att jag tycker detta är rätt forum för
diskussioner om det.

> Jag förstår fortfarande inte varför något av det är relevant.
>
> För att vi är drabbade av precis samma sexism inom fri programvara som
> finns
> inom resten av samhället och, precis som även övriga samhället, tillsammans
> bör
> göra något åt det.

Du menar att du TYCKER att det är så ? ..för du gör ju egentligen samma fel
när du påstår att det ÄR så.

Jag anser att det är sexism att skilja ut folk beroende på deras kön precis
som du gör.

Jag anser att man ska se till vad folk gör snarare än vilket kön dom råkar
tillhöra.

> Vidare, om du nu faktiskt är en perfekt jämställd människa som inte är
> drabbad
> av samhällets normer: Grattis! Du är nog den första människan som har
> lyckats
> med det konststycket, berätta gärna hur du har lyckats med det.

Vad är det här för vridning ? har det ens diskuterats ? har det med ämnet
att göra ?
det känns som att du försöker vrida ämnet med irrlevanta vinklingar.

Jag ser personligen sällan orättvisor som baseras på kön, men det klart att
det förekommer,
både män och kvinnor blir säkerligen diskriminerade även här, men jag ser
det sällan.

Dock ser jag INTE hur det är nån form av diskriminering när kvinnor VÄLJER
att inte delta i
FOSS-projekt, det är trist att det är så, men det är nog baserat på ett
aktivt val, eller
snarare frånvaron av ett aktivt val.

Det är ju samma sak med andra av mina fritidsintressen, jag sysslar med
elektronik, jag tror det finns två aktiva
kvinnor på det största svenska forumet för det intresset.. trist, men det är
ju knappast för att någon hindrar dom att
vara aktiva där, snarare att få kvinnor har det intresset.

En vän till mej var aktiv inom kaninuppfödning förut, enligt henne så var
det ungefär motsatt förhållande på
deras forum, berodde det på att killarna blev diskriminerade ? knappast,
snarare på bristande intresse.

> Förresten får du gärna förklara på vilket sätt kvinnor blir *uteslutna* ?
>
> På till exempel på exakt det sätt du haveristar på om det här Glenn. Att
> vägra
> att inse att det finns ett problem och mota alla verktyg i grind för att
> påverka
> mansdominansen för att det inte känns "mysigt" eller vad det nu är.

Jag har inga som helst problem med om det skulle komma in mer kvinnor i
FOSS-projekten eller inom IT.branschen,
det vore jättetrevligt, men jag ser det inte som att det är som det är på
grund av diskriminering/uteslutning, det råkar bara vara så
att få kvinnor har detta intresset, det kan man knappast ändra på, och jag
ser inte riktigt problemet med det.

Det känns lite dumt att SKAPA problem som inte finns.

> Till sist, lite mer förståelse hade uppskattats. En sansad diskussion om
> feminism samt metoder och problematik därom, visst! Totalt motstånd mot
> allt som
> har med feminism och jämställdhet att göra, inte så intressant.

Jag tar gärna diskussionen när det finns något konkret problem, eller
snarare när någon kan peka på ett.

Däremot tror jag inte detta är rätta stället.

Glenn