Subject: Re: Rättviseförmedlingen

Re: Rättviseförmedlingen

From: Glenn <foss_at_repulsiv.se>
Date: Mon, 6 Jun 2011 00:07:52 +0200

> När jag kollar på Pers ursprungliga post så ser jag att du har rätt i att
> dess huvudsakliga syfte verkar vara att informera kvinnor inom FOSS om
> Rättviseförmedlingen, och inte tvärt om, men ändringen av fokus tycker jag i
> så fall skedde redan i det första svaret på Pers mail... Men startar gärna
> en tråd på FB också om den nu inte är välkommen här...

Huruvida den är välkommen eller ej är svårt att avgöra då det nästan kräver
en röstning eller nåt, frågan man ska ställa sej är väl mer om det är on
topic.

> Om vi nu ska hålla oss till att informera istället för att diskutera så kan
> jag informera er om att det är attityder som de man sett i dessa mail som
> bidrar till att många tjejer inte känner sig så välkomna i FOSS-kretsar. På
> GeekGirlMeetup i höstas höll Christina Gratorp en session med titeln "Är
> fri programvara verkligen fri idag?" då hon bl.a. visade denna statistik:

Jag FÖRSTÅR bara inte varför man ska behöva skilja ut kvinnor och män ? ska
vi skilja ut svarta och vita också ? höger och vänsterhänta ?

Jag gillar fri programvara OAVSETT om det är en kvinna eller man som varit
upphov till den.. jag BRYR mej faktiskt inte, huvudsaken är att personen
eller personerna
har samma uppfattningar som mej om hur programvaran ska vara utformad,
punkt.

Jag ser ingen som helst för eller nackdel att personen som skrivit koden
till binären jag kör råkar tillhöra det ena eller det andra könet, lika lite
som att jag bryr mej
om hudfärgen eller något annat. (Ok, jag är lite skeptisk till filsystem
skrivna av folk som mördar sina nära och kära.. men jag tror inte själva
filsystemet blir sämre.)

> Kvinnor som jobbar med proprietär programvara: 28%
>
> Kvinnor inom FLOSS: 1,5%
>

> Finns det statistik på vilka som läspar också ? eller lider av olika
sjukdomar ?

Jag förstår fortfarande inte varför något av det är relevant.

> Det vore intressant att höra vad ni tror om varför denna skillnad
> finns. Att "utesluta" kvinnor betyder att utesluta bidragare. Det är inte så
> klokt om man vill att fri programvara ska dominera världen...

Personligen skiter jag högaktningsfullt i om fri mjukvara dominerar världen
eller ej, jag tycker det finns plats för både komersiell och fri mjukvara,
däremot har jag en del andra käpphästar, exempelvis angående att myndigheter
och annat skattefinansierat bör använda öppna format och välja den mest
kostnadseffektiva lösningen osv..

Jag har inte utvecklat några större mängder mjukvara alls, men det lilla jag
har gjort har jag släppt fritt (ganska iaf, CC-BY-NC licens), och ärligt
talat, det jag har gjort har
jag gjort för mej själv, om andra väljer att använda det är det bara en
bonus, och min uppfattning är att mycket annat inom FOSS är gjort på samma
sätt.

Förresten får du gärna förklara på vilket sätt kvinnor blir *uteslutna* ?

Glenn