Subject: Re: måsvingarnas placering (var: Är det bara jag som...)

Re: måsvingarnas placering (var: Är det bara jag som...)

From: Sven Johansson <johansson.sven_at_gmail.com>
Date: Fri, 18 Nov 2011 10:59:57 +0100

2011/11/18 Peter Svensson <psvensson_at_gmail.com>:
> Jösses, det här var något som låg mig varmt om hjärtat :)
> Jag vill mena ja, för att man har mer översikt över koden. Om man lägger
> bracketen på slutet av uttryckets första rad så finns det stor risk att en
> underliggande rad 'skjuter ut' längre än den hängande triangel  man vill
> åstadkomma, och det blir svåröverskådligt. Genom att alltid ha egna rader
> för alla brackets finns det ingen möjlighet att få uttrycket punkterat på
> det viset, och koden blir mer överskådlig.

Åh, jag tycker precis tvärtom. Kanske för att en
"hängande triangal" inte är någonting som jag,
personligen, vill åstadkomma :)

Jag förstår inte riktigt förtjusningen för all denna
whitespace. Vad är dess semantiska innebörd?
Jag tycker att koden tar onödigt stor plats och
blir svåröverskådlig. Curly-brace på samma rad
gör koden kompakt och enkel att se.

Något annat nära besläktat som jag kan tycka är
minst lika viktigt är det här med indentering.
Vem var det som kom på att vi behöver hela
FYRA kolumner (tyvärr ofta åstadkommet med \t)
för detta, när 2 spaces räcker alldeles utmärkt och
gör koden mer kompakt och läsbar?

Detta är förstås mina högst personlig åsikter
(och religion).

/S