Subject: Re: måsvingarnas placering (var: Är det bara jag som...)

Re: måsvingarnas placering (var: Är det bara jag som...)

From: Robin Rosenberg <robin.rosenberg_at_gmail.com>
Date: Fri, 18 Nov 2011 10:36:07 +0100

1337 skrev 2011-11-18 10.19:
> Även jag är programmerare och jag håller fullständigt med. Kanske bör vi ha en separat mailinglista för mjukvarupolitiska frågor?
>
> Nu förslår jag att vi drar igång en diskussion om en riktigt tung, genuint teknisk fråga:
>
> Är det vettigt att skriva curly brackets på egna rader? Jämför följande två exempel:

Men snälla... man kapar inte trådar. Skapa nya eller ändra åtminstone ämnesraden.

> int main(void)
> {
> }
>
> /versus/
>
> int main(void) {
> }
>
> Några åsikter?

Tänker du starta ett flame-war? :)

Öppning-{ på egen rad gör att koden tar mera plats utan att göra den tydligare. Viss
ska man ha lite tomma rader, men det är bättre att ha tomma
rader utan nånting alls på och att placera ut tomma rader av tydlighetsskäl och inte
enligt mall.

Det tekniska argumentet mot { på egen rad är att om man arbetar med patchar/rebase/cherry-pick
så kan ändringar lätt hamna på fel ställe med eller utan konflikt.

I övrigt är det en religiös fråga.

-- robin