Subject: Re: måsvingarnas placering (var: Är det bara jag som...)

Re: måsvingarnas placering (var: Är det bara jag som...)

From: Mattias Eriksson <matttiaz_at_gmail.com>
Date: Fri, 18 Nov 2011 11:10:42 +0100

Som gammal utvecklare har man så klart stött på den här diskussionen flera
gånger tidigare... Om man går på CleanCode stilen där less is more så bör
det vara måsvinge på samma rad för att få ner radantalet. Blir koden
oöverskåderlig har du antagligen brutit mot en massa andra kodregler och
borde skriva om den iaf :)

Nu jobbar jag som CM och har en annan syn på olika stilar... Spelar ingen
roll vilken det är så länge som alla håller samma. Inte roligt att sitta
och köra merge på en massa filer för att utvecklarna hoppar mellan sina
favoritformateringar.

Finns inget rätt och fel i frågan annars tycker jag, bara smaken som
skiljer sig. samma argument går att använda i båda riktningar...

Happy Hacking (som RMS skulle sagt)

/Mattias

Den 18 november 2011 10:59 skrev Sven Johansson <johansson.sven_at_gmail.com>:

> en
>
> Åh, jag tycker precis tvärtom. Kanske för att en
> "hängande triangal" inte är någonting som jag,
> personligen, vill åstadkomma :)
>
> Jag förstår inte riktigt förtjusningen för all denna
> whitespace. Vad är dess semantiska innebörd?
> Jag tycker att koden tar onödigt stor plats och
> blir svåröverskådlig. Curly-brace på samma rad
> gör koden kompakt och enkel att se.
>
> Något annat nära besläktat som jag kan tycka är
> minst lika viktigt är det här med indentering.
> Vem var det som kom på att vi behöver hela
> FYRA kolumner (tyvärr ofta åstadkommet med \t)
> [...]

Pincha te llevo en el alma, y cada dia te quiero mas