Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Marcus Rejås (FSFE) <rejas_at_fsfeurope.org>
Date: Thu, 30 Oct 2014 09:12:39 +0100

Janne Johansson skrev 2014-10-30 08:36:

> Om jag får gissa så gäller det nog "bara" de som är korrekta mottagare
> av en binär som innehåller GPL3:ad kod. Jag tror inte att man kan
> smyga in lite FLOSS på en blob på sitt jobb i ett annat program, dista
> din blob med oracle och sen kräva oracle på sourcen, även om din blob
> skulle jacka in hur fint som helst licensmässigt in i oracle-koden så
> att GPL var nöjd.

Nej. Ingen kan kräva Oracle på koden då deras produkt inte är släppt
under GPL. Däremot har de gjort ett brott mot GPL mellan Oracle och den
kod den anställda smugit in. Om den anställda gjorde det med uppsåt som
du skriver ovan är det sannolikt också ett brott mellan den anställde
och företaget.

> [...]
>
> Det är ju fyra parter här:
>
> A. Utvecklaren av GPL3-koden,
> B. HiQ som gjorde appen med ovanstående kod i
> C. Banken som ger dig Swish-appen
> D. Du.
>
> Det jag tror går (ur ett legalt perspektiv, men jag är inte-ANAL, som
> man brukade säga på usenet) är att A går till rätten mot B för att
> "ordna upp det som hänt", inte att D försöker stämma C.
>
> C har ju inte "gått med på GPL3" gentemot någon, så min gissning vore
> att om man går på C legalt så drar de tillbaka den felaktiga appen och
> sen blir rätten nöjda med att A inte är drabbad mera.

Exakt, inget brott har begåtts mellan C och D och troligen inte mellan B
och C heller. Men mellan B och C kan det dock finnas ett avtal som säger
att B skall ha alla rättigheter till koden som man levererat, då finns
ett avtalsbrott mellan B och C också. Sådana avtal är inte ovanliga.

  /Marcus

--
Core Team Member, Country Coordinator Sweden
Free Software Foundation Europe (FSFE) []         (http://fsfeurope.org)