Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Daniel Melin <fulgubbe_at_gmail.com>
Date: Thu, 30 Oct 2014 06:20:00 +0100

> On Wed, 29 Oct 2014, Daniel Melin wrote:
>
> Om utvecklaren erkänner så är det ju enkelt, men det verkar inte ske så
>>

> Där "man" alltså är copyright-ägaren eller någon som representerar denne.
> Eller hur?

Ja och nej. Upphovsrättsinnehavaren kan gå till domstol och hävda
upphovsrättsintrång då bankerna/HiQ distribuerar upphovsrättsinnehavarens
källkod i strid med de licensvillkor denne valt. Alltså samma typ av mål
som GPL violations driver.

Men det torde också vara möjligt att en bankkund som laddat ner appen och
kan bevisa att man fått en applikation utan källkod och detta strider mot
licensen i en del av koden. Detta skulle, gissar jag, vara någon sorts mål
om avtalsbrott. Men jag vet inte tillräckligt mycket om detta för att veta
vilket lagrum som skulle vara tillämpligt.

/D