Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Marcus Rejås (FSFE) <rejas_at_fsfeurope.org>
Date: Thu, 30 Oct 2014 07:06:15 +0100

Daniel Melin skrev 2014-10-30 06:20:

> Där "man" alltså är copyright-ägaren eller någon som representerar
> denne. Eller hur?
>

> Ja och nej. Upphovsrättsinnehavaren kan gå till domstol och hävda
> upphovsrättsintrång då bankerna/HiQ distribuerar
> upphovsrättsinnehavarens källkod i strid med de licensvillkor denne
> valt. Alltså samma typ av mål som GPL violations driver.
>
> Men det torde också vara möjligt att en bankkund som laddat ner appen
> och kan bevisa att man fått en applikation utan källkod och detta
> strider mot licensen i en del av koden. Detta skulle, gissar jag, vara
> [...]

Hejsan!

I.a.n.l. :-)

Någon som laddat ner appen kan tyvärr inte gå till domstol. Inget brott
har begåtts i detta led. I och med att programmet släpptes under en
annan licens än GPL så begicks ett brott mot upphovsrätten alternativt
avtalsbrott mellan den som skrivit koden och den som släppt den under en
annan licens. Brott mot upphovsrätten faller under allmänt åtal men för
att en åklagare skall gå till domstol krävs normalt att den som fått sin
upphovsrätt kränkt anger detta eller själv lämnar en stämningsansökan.

Det är alltså väldigt svårt att göra något om man inte är upphovsman.
Det man göra är att upplysa upphovsmannen om detta. Vill han eller hon
gå vidare kan till exempel FSFE hjälpa till om han eller hon vill det.

  /Marcus

--
Core Team Member, Country Coordinator Sweden
Free Software Foundation Europe (FSFE) []         (http://fsfeurope.org)