Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>
Date: Thu, 30 Oct 2014 07:35:36 +0100

Den 2014-10-30 07:06, "Marcus Rejås (FSFE)" skrev:

> Det är alltså väldigt svårt att göra något om man inte är upphovsman.
> Det man göra är att upplysa upphovsmannen om detta. Vill han eller hon
> gå vidare kan till exempel FSFE hjälpa till om han eller hon vill det.
>
> /Marcus

Jag känner till ett svenskt fall där en användare fick ett företag att släppa koden.
Så ja det räcker med det om man då vill säga till företag på skarpen.

För de mycket stora majoriteten av dessa fall avgörs inte i domstol utan genom att
någon talar företaget som gjort fel tillrätta.

När företaget sedan talat med sina advokater så väljer de normalt att släppa koden.

Det finns dock ett exempel på ett svenskt företag som då gjorde fel men valde och då
skriva om sin kod och sluta använda öppna källkoden - i det fallet orkade ingen
dra dem till domstol så inget mer hände än så.

I denna typ av fall kan det nog oftast vara bäst att inte gå ut stort i media
för att då få företaget att skämmas utan först ge dem chansen att fixa vad de gjort.
Då slipper företaget skämmas och slipper måla in sig i ett hörn utan kan då få rätten
att själv gå ut med att de släpper koden fri så de själva verkar vara hjälten i affären.
Ett företag som gjorde så när de blev uppmärksammade på detta är Microsoft.