Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Marcus Rejås (FSFE) <rejas_at_fsfeurope.org>
Date: Thu, 30 Oct 2014 07:56:37 +0100

Anders S Lindbäck skrev 2014-10-30 07:35:

> Jag känner till ett svenskt fall där en användare fick ett företag att
> släppa koden.
> Så ja det räcker med det om man då vill säga till företag på skarpen.
>
> För de mycket stora majoriteten av dessa fall avgörs inte i domstol utan
> genom att
> någon talar företaget som gjort fel tillrätta.

Helt korrekt. Det är vanligast och bäst. Det initiativet kan ju göras av
vem som helst och har redan gjorts.

> Det finns dock ett exempel på ett svenskt företag som då gjorde fel men
> valde och då
> skriva om sin kod och sluta använda öppna källkoden - i det fallet
> orkade ingen
> dra dem till domstol så inget mer hände än så.

Jo, jag var med i utkanten av det fallet. Antar att det är Voddler du
tänker på. En ganska trist lösning.

Absolut.

  /Marcus

--
Core Team Member, Country Coordinator Sweden
Free Software Foundation Europe (FSFE) []         (http://fsfeurope.org)