Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Janne Johansson <jj_at_deadzoft.org>
Date: Thu, 30 Oct 2014 08:36:38 +0100

On 30/10/14 01:15, Anders S Lindbäck wrote:

> Enligt GPL har alla användare av appen rätt till koden.

Om jag får gissa så gäller det nog "bara" de som är korrekta mottagare
av en binär som innehåller GPL3:ad kod. Jag tror inte att man kan
smyga in lite FLOSS på en blob på sitt jobb i ett annat program, dista
din blob med oracle och sen kräva oracle på sourcen, även om din blob
skulle jacka in hur fint som helst licensmässigt in i oracle-koden så
att GPL var nöjd.

> Så alla som kör Bank-ID appen har rätt att kräva ut koden.

Fast bara den "drabbade" (C)-ägaren kan driva fallet mot utvecklarna
om firman du fick appen av ändå inte vill.

Det är ju fyra parter här:

A. Utvecklaren av GPL3-koden,
B. HiQ som gjorde appen med ovanstående kod i
C. Banken som ger dig Swish-appen
D. Du.

Det jag tror går (ur ett legalt perspektiv, men jag är inte-ANAL, som
man brukade säga på usenet) är att A går till rätten mot B för att
"ordna upp det som hänt", inte att D försöker stämma C.

C har ju inte "gått med på GPL3" gentemot någon, så min gissning vore
att om man går på C legalt så drar de tillbaka den felaktiga appen och
sen blir rätten nöjda med att A inte är drabbad mera.

Fast rättegångar inom IT är hyffsat bra entropikällor, så "man får se
vad utfallet blir".