Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Johan <kungjohan_at_gmail.com>
Date: Thu, 30 Oct 2014 08:39:33 +0100

> Jag tror att det vanligaste är att någon utvecklare av misstag, stress och
>>

> Ibland är det så (misstag, stress osv.), men vanligare är nog att nästan
> ingen programvaruutveckling idag görs utan att stoppa in en del floss-kod.
> Så om HiQ tog ett bra bibliotek istället för att utveckla ett eget så är
> dom alldeles normala. :-)

Jag skulle inte klandra dem för att använda ett bra bibliotek. Det jag som
arbetar inom mjukvarubranschen kan bli ledsen för är att folk inte är
beredda att betala för arbetet som är nedlagt. I detta fall så var det ju
en utvecklare som erbjöd sig att licensiera biblioteket på andra villkor.
Då borde man ju kunna komma överens. I fallet med andra open source projekt
tex Linux kärnan finns det ju tusentals utvecklare som har bidragit och då
är det ju svårt att licensiera om koden till ett stängt bibliotek.

/Johan