Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Daniel Melin <fulgubbe_at_gmail.com>
Date: Wed, 29 Oct 2014 21:10:46 +0100

Om utvecklaren erkänner så är det ju enkelt, men det verkar inte ske så
ofta. Om man kan bevisa, vilket ju många gånger verkar gå bra att göra, och
utvecklaren ändå inte erkänner så får man väl gå till domstol.

> Jag tror att det vanligaste är att någon utvecklare av misstag, stress och
> obetänksamhet har begått misstag. I de flesta fall jag hört talas
> har det gått att resonera och licensproblemen lösts.

Ibland är det så (misstag, stress osv.), men vanligare är nog att nästan
ingen programvaruutveckling idag görs utan att stoppa in en del floss-kod.
Så om HiQ tog ett bra bibliotek istället för att utveckla ett eget så är
dom alldeles normala. :-)

> Om det finns något rättsprejudikat i Sverige vet jag inte, utan det tror
> jag det blir svårt att säga något vettigt om vad som händer om en
> leverantör skulle streta emot. Jag har svårt att tänka mig att en
> sansad jurist skulle rekommendera en slarvig utvecklare att låta ett
> slikt ärende gå vidare till domstol.

Vad jag vet har floss fortfarande aldrig tagits upp i svensk domstol. Men
jag finner det sannolikt att OM HiQ har petat in ett GPLv3-licensierat
bibliotek i Swish och de vägrar följa licensvillkoren och någon
upphovsrättsinnehavare (är det bara Moxie?) till biblioteket väljer att gå
till domstol så skulle jag gissa att svensk domstol kommer döma likadant
som de tyska har gjort (= GPL gäller).

Vi andra kan ju fortsätta att be bankerna om källkoden. :-)

/D