Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Ilja Hallberg <foss-sthml_at_zeke.regexp.se>
Date: Wed, 29 Oct 2014 20:19:33 +0100

On Wed, Oct 29, 2014 at 07:50:13PM +0100, Johan wrote:

> http://blog.nullbyte.eu/open-curtains-in-swish-payments-service/

"Swish, developed by HiQ for Sweden's six major banks (Danske Bank,
Handelsbanken, LÀnsförsÀkringar Bank, Nordea, SEB and Swedbank/Sparbankerna),
lets its users send and receive instant payments without the hassle of
bank transfers."

Finns det nÄgon frÄn HiQ hÀr pÄ listan?

> En frÄga till er som Àr erfarna inom FOSS hur gör man i ett sÄdant hÀr
> fall?
> Dvs nÀr man tror att nÄgon anvÀnder FOSS utan att följa licensvillkoren?
> Vad krÀvs för att bevisa att man anvÀnder viss kod, rÀcker det med en
> disassemblering eller mÄste utgivaren erkÀnna att han anvÀnder det?

Jag tror att det vanligaste Àr att nÄgon utvecklare av misstag, stress och
obetÀnksamhet har begÄtt misstag. I de flesta fall jag hört talas
har det gÄtt att resonera och licensproblemen lösts.

Om det finns nÄgot rÀttsprejudikat i Sverige vet jag inte, utan det tror
jag det blir svÄrt att sÀga nÄgot vettigt om vad som hÀnder om en
leverantör skulle streta emot. Jag har svÄrt att tÀnka mig att en
sansad jurist skulle rekommendera en slarvig utvecklare att lÄta ett
slikt Àrende gÄ vidare till domstol.

Harald Welte har hÄllt pÄ med GPL-violations i mÄnga Är, hÀr finns lite
mer att lÀsa.

http://gpl-violations.org/

Ilja