Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>
Date: Thu, 30 Oct 2014 08:57:44 +0100

Den 2014-10-30 08:05, "Marcus Rejås (FSFE)" skrev:

> Jag är i alla fall 100% säker på att jag inte känner till något sådant
> fall. Vilket inte innebär att det är 100% säkert att det inte finns
> någon legal möjlighet.
>
> "Googlade" lite. I en text på regeringens hemsida[1] står (angående
> upphovsrättsintrång):
>
> "Brottet faller under allmänt åtal men för att en åklagare skall ta upp
> fallet behövs att målsäganden, dvs. vanligen upphovsmannen, har gjort en
> angivelse eller också att åtal anses behövas från allmän synpunkt, t.ex.
> för att avskräcka från piratkopiering av upphovsrättsskyddat material."

> [...]

I sverige borde det räcka att vända sig till konsumentverket.

Som användare har man ju rätt att få del av koden och då borde
det hela fall under konsumentverkets tillsyn.

Att säga att det inte går är fel. Snarare är det kanske så att
det aldrig behövs för ingen försökt göra något åt det.

För om ingen annan vill så kan man ju faktiskt som vanlig konsument
stämma företaget bakom och då det drabbar alla konsumenter som använder
appen i detta fallet så är det en grupptalan som kan bli aktuell.

Men det görs typ inga grupptalan i sverige idag. praxis på det området är
typ intet och inget.

Dock borde hotet om grupptalan vara ett bra sätt att då få företag
och ändra sig.