Subject: Re: Pubertala demopartyn (VAR Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare.)

Re: Pubertala demopartyn (VAR Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare.)

From: Göran Krampe <goran_at_krampe.se>
Date: Fri, 28 Sep 2012 14:50:43 +0200

Hej!

Mmmm, bara för att inte låta tystnad betyda att jag håller med:

On 09/28/2012 11:49 AM, Per Andersson wrote:
> Vilket vi nu inte är, en renodlad tekniklista.

Nej, det är riktigt. Men det har stundom varit väldigt mycket
diskussioner om... tja, "annat än teknik", men det må vara hänt.

> Fri programvara och öppen källkod har ju i botten en ideologisk grundsyn.

Tja... lite luddigt skrivet, men jag vågar påstå att det absolut inte
alls alltid är så.

> Fri programvara är ju en reaktion på ett socialt problem, nämligen proprietär programvara!

Här håller jag inte med.

Visst, det finns säkert de som sysslar med fri programvara utifrån att
"proprietär programvara är ett socialt problem" (ursäkta
parafraseringen) men jag tror inte det är så många. Och framför allt
inte så många som gör det enbart med den motiveringen.

Sedan att det finns politiska aspekter och drivkrafter bakom mycket fri
programvara - det är sant. Men inte bakom all fri programvara och inte
alls nödvändigtvis som en "reaktion" på något annat.

Och slutligen så vet jag inte ifall så många här heller anser att
proprietär programvara är ett "socialt problem". Eller ens ett problem.

mvh Göran

PS. Ursäkta men jag kunde inte låta bli att vara tyst, jag lär mig aldrig...