Subject: Re: Pubertala demopartyn (VAR Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare.)

Re: Pubertala demopartyn (VAR Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare.)

From: <kirilla_at_kirilla.se>
Date: Sat, 29 Sep 2012 14:34:27 +0200

On 28 sep 2012, at 14:50, Göran Krampe wrote:
> [...]

Per:

Den som lutar åt öppen källkod delar inte nödvändigtvis ideologin bakom
fri mjukvara.

Visst måste man kunna diskutera ideologi, men eftersom fri mjukvara och
öppen källkod redan är definierade begrepp (och ett avspänt kallt krig?)
och eftersom FOSS-STHLM är ett forum för både-och (inte OS, FS, FosS
eller fOSs, utan just FOSS) så vore det bra om ni som lutar åt fri mjukvara
inte antog att ni talar i allas namn när ni propagerar för er ideologi eller
dess eventuella skärningspunkter med icke-tekniska och rent allmän-
politiska ställningstaganden.

> Och slutligen så vet jag inte ifall så många här heller anser att
> proprietär programvara är ett "socialt problem". Eller ens ett problem.

Tack till Göran för ditt ifrågasättande!

Jag ser värdet i både det fria och det öppna, vare sig det lutar åt det mer
kollektivt ägande eller det mer anarkistiskt icke-ägande av kod och
standarder, vare sig det handlar om frihet via ofrihet (påtvingat ansvar,
frihet under ansvar) eller bara frihet (frihet utan ansvar). Har dock en liten
- relativt obetydlig men ändå gnagande - oro att "friheten" blir en ny hegemoni.

/Jonas Sundström.