Subject: Re: Pubertala demopartyn (VAR Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare.)

Re: Pubertala demopartyn (VAR Re: Tjej/kvinnonätverk för hackare.)

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Fri, 28 Sep 2012 11:49:09 +0200

2012/9/28 Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>:
> [...]

Sakupplysning

    http://everything2.com/title/Slengpung

Nu vet jag lite mer om demoscenen och kan ett norskt ord till. Visar
sig att det inte är i närheten av att betyda handväska. Google translate
är alltså inte att betrakta som en auktoritet på det norsk-svenska
översättningar.

> Jag inser ju efteråt att min replik kunde ha tolkats som ett direkt
> påstående att DU alltid försöker vara PK, men jag menade det som att
> "ifall vem-som-helst beter sig som nån som alltid vill vara PK så blir
> reaktionen...".
>
> Varför PK möter motstånd i tekniska kretsar är säkert för att
> politiskt korrekta beslut ofta går emot tekniskt korrekta lösningar.

Det här resonemanget vill jag gärna att du utvecklar, mycket intressant.
Exemplifiera gärna!

> Eftersom teknik sällan är lösningen på sociala problem så är det inte
> så svårt att se varför man kan vilja hålla isär dem, iaf på
> teknik-listor.

Vilket vi nu inte är, en renodlad tekniklista. Fri programvara och öppen
källkod har ju i botten en ideologisk grundsyn. Fri programvara är ju en
reaktion på ett socialt problem, nämligen proprietär programvara!

> Nej, vi lyckades dra ner diskussionen till om utländska tolkningar av
> norska ord ska hindra killar i Sverige från att rekommendera tjejer
> som är intresserade av teknik från att åka dit. Vilket kanske är en
> anledning till att se över om det är viktigare att nit-picka om
> domännamnet än att se till vad evenemanget kunde bidragit med.

Nu när vi alla har samma information så kommer jag tillbaka till min
ursprungliga fråga.

Om en sedan ska rekommendera någon att åka eller inte åka är ju
förlängningen av den frågan, dock betydligt mer komplex. Med tanke
på domännamnets faktiska betydelse kanske de går hand i hand dock.

Vid presentationer och evenemang är målgrupp en av de viktigaste
sakerna att ta hänsyn till. Det kanske var en för svår fråga att diskutera
målgruppen för ett evenemang? Själv gillar jag initiativet med en social
kod/anti-trakasseringspolicy (code of conduct/anti-harrassment policy)
för konferenser och evenemang, det tar målgruppstänkandet ytterligare
ett steg. Det har börjat dyka upp på konferenser även i Sverige.

--
Per