Subject: Re: Marxism och fri programvara WAS Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Marxism och fri programvara WAS Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Tue, 13 Dec 2011 14:14:58 +0100

2011/12/13 Jeremiah Foster <jeremiah_at_jeremiahfoster.com>:

> [...]
>>> 2 No fatherlands;
>>> 3 Cooperation as the basis of activity;

> Absolutely not. Eben Moglen would strongly disagree and he crafted large parts of the GPL v3, he also left the FSF, perhaps in a disagreement over its philosophy, and FSF is the poorer for it. Moglen is pro-business, as are many who believe in the Free Software movement.

Bara för att någon inte håller med och är pro-business betyder ju inte det att
fri programvara inte är kommunism i praktiken.

Eric S Raymond tror ju att kommunism är diktatur och bara för att han tror det
och inte håller med mig gör ju inte att han har rätt.

> Perhaps because Communism is more than just getting stuff for free?

Ja, och även äganderätten har ju övergått till allmänheten i och med
att det är fri programvara.

> Piratebayism.

Sharing is caring?

Utrotande av privat ägande av digitala gods?

Väldigt likt kommunismens "åt var och en efter behov från var och en
efter förmåga"
och utrotande av privat ägande tycker jag.

--
Per