Subject: Re: Marxism och fri programvara WAS Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Marxism och fri programvara WAS Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Tue, 13 Dec 2011 14:11:14 +0100

2011/12/13 Björn Stenberg <bjorn_at_haxx.se>:

> Verkligen inte. Det är som att säga "gelehallon och päron är båda goda, alltså är de i princip samma sak".

Ah, korrekt. My bad. Det som Victor radar upp är inte en parafras på
free software
definition. Det han skriver är ett redogörande av hans analys av de
etiska aspeterna
av fri programvara.

> Generositet är inte samma sak som kommunism. Och fri programvara är ens samma sak som generositet. Fri programvara handlar om användarens frihet och saknar helt värderingar om kapital eller arbete.

Väl talat. Men jag tror inte att de som utvecklar fri programvara gör
det av generositet.

Nog för att fri programvara inte säger något alls om kapital eller arbete och
kommunism inte säger något om datorprogram. Ändock, det går ju såklart
att analysera fri programvara med Marxistiska glasögon.

Fri programvara handlar om användarnas frihet och i det här fallet så
är det inte
motsättning till kommunism (främst tänker jag på "åt var och en efter behov" och
utrotandet av gemensamt ägande). Snarare tvärtom, här är sammanstrålar
de faktiskt.

> Sina egna förstås.

Alltså, det är klart att det finns de som engagerar sig i fri
programvara för att vara
nyttiga för andra. Att negligera det är ju bara dumt. Debians sociala kontrakt
(speciellt punkt 4 "Our priorities are our users and free software") och
Software in the Public Interest är ju bevis på det.

    http://debian.org/social_contract
    http://spi-inc.org/

Dessutom gör jag det själv när jag gör fri programvara, det är ju helt
poänglöst att
göra fri programvara om det inte är för att hjälpa andra med att
tillfredsställa deras
behov.

--
Per