Subject: Re: Marxism och fri programvara WAS Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Marxism och fri programvara WAS Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Björn Stenberg <bjorn_at_haxx.se>
Date: Tue, 13 Dec 2011 12:03:31 +0100

Per Andersson wrote:
> Det är ju tydligt att de båda säger är i princip samma sak.

Verkligen inte. Det är som att säga "gelehallon och päron är båda goda, alltså är de i princip samma sak".

> Ja, som exemplet där en behöver en databas till exempel som en inte
> kan skriva själv. Så finns det en tillgänglig att bara ladda ner.
> Faktiskt flera stycken olika. Hur det inte är kommunism vet jag inte.

Generositet är inte samma sak som kommunism. Och fri programvara är ens samma sak som generositet. Fri programvara handlar om användarens frihet och saknar helt värderingar om kapital eller arbete.

> Så de som kodar tillfredställer vilkas behov då exakt om inte andras?

Sina egna förstås.

--
Björn