Subject: Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Tue, 13 Dec 2011 12:11:55 +0100

On 2011-12-12 21:26, Henrik Nordström wrote:

> Skulle nog tro att vi inom vår livstid kommer att se flera top-3 spel
> där spelmotorn är fri programvara. Dock mindre troligt att speldata är
> fri i top-3. Dock förhoppningsvis några som når top-20 iaf.

Jag tror nog att det finns utrymme för topp-spel att vara fri
programvara både vad gäller spelmotor och innehåll. Med en trend åt
andra intäktskällor än just licensavgiften kan vi se andra möjligheter
öppna sig; möjligheter för spelarna att köpa sig bättre positioner och
spelegenskaper (intäkter), prenumerationer,
annonsplats/produktplacering, merchandice etc så lockar nog möjligheten
att maximera publiken med låg inkörsport (gratis), marknadsföring och
dristribution via word-by-mouth (minskade kostnader), crowdsourcing som
bidrar till innehållet på olika sätt (minskade kostnader och bättre
produkt) och givetvis minskad kostnad för utveckling och underhåll av
spelmotorn (minskad kostnad och bättre produkt).

Vi har sett en trend med finansiering via produktplaceringar inom film
och TV även bland "stora" produktioner som exempelvis filmen Killers
från 2010 för att inte tala om de senaste deceniernas Bond-filmer.
Andelen av filmbudgeten som produktfinansieringsintäkten täcker i snitt
har ökat från 1/3 till 2/3 under 2000-talet och det finns exempel på
filmer som är fullfinansierade på detta sätt. Det är numera tillåtet med
betald produktplacering i svensk TV. När det gäller interaktiva
produkter som spel ökar möjligheten att addera mervärden som man kan ta
betalt för över tiden. När det gäller intäktskanaler från en massmarknad
är det viktigare att minska marknadsföringskostnader och
distributionskostnader än att behålla intäkten för exemplaret. Det gör
man genom att minska tröskeln för målgruppen att börja använda
produkten. Priset på produkten går mot noll. Har man dessutom produkter
med noll i särkostnad för exemplaret så är inte steget så långt att
acceptera just noll i kostnad för exemplaret. Gör man det och dessutom
vill dra nytta av användarföreningens bidrag så är fri programvarulicens
ett möjligt val och att begränsa slutanvändarens frihet allt mindre
viktigt. Varumärket blir den sista bastionen att försvara, det är
varumärket som blir garanten för massmarknad och kontrollen över
intäktskällorna.

/Anders W