Subject: Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Tue, 13 Dec 2011 14:04:02 +0100

On 2011-12-09 20:57, Anders S Lindbäck wrote:

> Hosta ordbehandlaren på nätet och sälj licenser för användare
>
> sälja kurser i att använda ordbehandlaren
>
> licenser och support för att hosta produkten inhouse.

> Nej monopol har du sällan.

Monopol kan man få via patent, men man måste också räkna med att
försvara det om det skall vara till någon nytta.

Monopol kan man även få via varumärke. Detta är oftast enklare att
försvara, i vart fall om syftet inte är att snylta på någon annans utan
att bygga upp ett eget från grunden.

> Först, störst eller bästa är det som brukar utmärka det hela om du
> vill tjäna pengar.

Först, bäst, renome och möjligtvis störst är också metoder att skapa
temporära monopol.

Unik affärside en annan.

En affärside kan även bli unik genom att rikta den mot en viss målgrupp
eller geografisk/språkligt område.

Det är dock först när marknaden är mättad eller att man har behov att
hålla prisnivån uppe som man kan ha behov av att skruva till affärsiden
lite extra. Baksidan med en unik affärside eller vara först ut med något
nytt är att man måste skapa efterfrågan själv. Går man in som nummer två
så har konkurrenten tagit de initiala marknadskostnaderna - det finns en
efterfrågan och marknaden uppskattar alltid alternativ.

Monopol är inte alltid bra. Känner kunden att de valt dig på en fri
marknad så kan det ofta vara enklare att hålla kunden nöjd. En tvingad
kund är inte en bra kund. Uniq selling point - säljargumentet som tar
hem affären behöver inte alltid vara så märkvärdigt, timeing kan vara
minst lika viktigt. Det innebär givetvis inte att man kan lägga
kvalitetsarbete eller affärsutveckling på hyllan.

/Anders W