Subject: Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Johan Thelin <e8johan_at_gmail.com>
Date: Sat, 10 Dec 2011 09:48:46 +0100

Hej

Många har redan svarat, men jag känner mig tvungen att skriva några
rader jag också.

2011/12/9 Björn Göransson <bornemix_at_gmail.com>:
> Om man har tex en webbapplikation vars kod man vill släppa som gpl, låt säga
> att jag tillverkar en webbaserad ordbehandlare, vad är affärsideer som
> skulle kunna fungera?

Det är kul att du tar upp exemplet webbapplikation, för där är
vanligen inte affärsmodellen att kränga licenser utan snarare att
sälja "premium konton" eller liknande. Sök gärna runt lite på SaaS -
Software as a Service - det är ofta det som molntjänster avser.
Istället för att få X kronor för att sälja programmet en gång, så kan
man ta betalt per månad eller år för att komma åt sina egna filer.

Ofta används gratiskonton för att locka nya användare. Öppen källkod
används också ofta, då den stora massan av användare faktiskt inte
vill hosta själva, medan de som vill och kan är de som också kan bidra
till en bättre slutprodukt. Win-win, som man säger.

> Affärsidéer är väl i mångt och mycket att ha monopol på något. Så vad ska
> man ha monopol på om inte sin kod?

En affärside är inte att ha monopol på något.

En affärside är en tanke om hur man ska bedriva affärer, en
affärsmodell handlar om hur man ska få ekonomisk bärighet i affären.
Man brukar prata om att differentiera sig från konkurrenter, men inte
monopol. Ta till exempel dagstidningar - ingen har nyhetsmonopol.
Istället differentierar man sig genom att vinkla innehåll mot en tänkt
målgrupp.

MVH

Johan Thelin