Subject: Re: RMS i CS Idag

Re: RMS i CS Idag

From: Henrik Nordström <henrik_at_henriknordstrom.net>
Date: Thu, 17 Nov 2011 10:48:18 +0100

tis 2011-11-15 klockan 12:11 +0100 skrev Martin Vilcans:

> budskap så gör man det lättare för sig. "Unfettered software" är inte
> alls dumt eftersom det inte betyder något innan man får det förklarat
> för sig. "Free software" däremot blandar folk jämt ihop med både
> freeware och anti-kommersialism.

unfettered har dock en del andra undertoner som inte är helt önskvärda,
samt blir lite konstigt om man applicerar det på licensen i sig då det
finns en hel del bojor i GPL licensen med, dock av annan modell och
syfte än i proprietära licenser.

För mig känns valet av free som ganska naturligt då det anspelar på free
speach och freedom. Den något förvirrande relationen med gratis är
dessutom en bonus och många gånger till fördel.

Enda praktiska problemet med free är egentligen alla Gratis Software
zealots som går igång och härjar varje gång Free Software ses i
sammanhang som inte är Gratis. Och det problemet handlar mer om
internutbildning att göra våra egna användare medvetna om vad Free
Software handlar om och varför.

Mvh
Henrik