Subject: Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Fri, 11 Nov 2011 08:53:20 +0100

2011/11/10 Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>:
> Exakt vad jag menar, det finns bra fria lösningar idag, vi behöver inte
> fundera över hur vi skall kunna köra Photoshop i Wine eller annan
> programvara som i ett större perspektiv är onödig.

Inte bara onödig om du frågar RMS. Enligt honom är icke-fri
prograrmvara av ondo och saknar helt berättigande - oavsett hur bra
den kan tänkas vara för syftet den var tänkt att lösa. Enda "godkända"
anledningen att köra ett sådant program är för att göra sig av med
det. Ändamålet helgar inte medlen i FSFs religion.

Och i frågan vad som bäst används i våra skolor har han en stor poäng.
Att köra Photoshop under Wine är fortfarande att köra ett proprietärt
program och således helt fel tänk. Poängen är ju att främja det
kreativa tänkandet och möjliggöra chansen att tillgodose vetgiriga
barn med full insikt i vad de använder och hur det funkar. Detta för
att det i förlängningen, iaf i teorin, ska ge mer medvetna individer
som ställer högre krav på det som erbjuds dem. "Va? Får jag inte
tillgång till källkoden för det här programmet. Får jag inte ge en
kopia till min kompis. Får jag inte installera det på fler än en dator
hemma. Får jag inte fixa den här jätteirriterande buggen, eller
justera den här triviala missen? Då får det va!". I.o.m. den stränga
GPL licensen stannar de resurser som lagts ner på skolans mjukvara
kvar i den fria världen och kanske även vidareutvecklas till något
annat användbart som gagnar gemene man och bygger samhället starkare.

Ur ett demokratiskt perspektiv tycker jag Open Source-licensierad
programvara är gott nog som minimikrav för upphandlingar av alla typer
av skattefinansierad verksamhet. Har staten betalt för något borde den
även få disponera över det på godtyckligt sätt. Detta kan man iof
redan idag lösa m.h.a. bättre upphandlingar av proprietär mjukvara -
men det skulle bli vääääldigt dyrt. Att sedan kräva GPL licens på all
skattefinansierad utveckling för att undvika att någon privat aktör
"plankar" basprodukten och säljer förädlingen vidare kanske är smart,
men jag tror inte det är nödvändigt så länge det inte är staten som är
köpare. Däremot kan det vara ett bra argument när man beslutar om
finansiering av mjukvara och dess utvecklingskostnader.

Det är väl bara militären som har krav på att hemlighålla information
om deras system vad jag kan komma på? Så det borde gå att tillämpa på
ett brett plan.

Det var någon som drog ett föredrag om nya riktlinjer för upphandling
inom offentlig sektor på ett FOSS-möte för inte allt för länge sedan.
Kanske kan någon posta länken här igen?

I skolan tror jag dock Free Software är det enda rätta på sikt. Det
måste vara möjligt att utveckla mjukvara som är bra utan att göra
avkall på de fyra friheterna. T.ex. får man kanske använda en annan
prismodell - eftersom utvecklare inte jobbar gratis (om de inte är
idealister vill säga). Den uppenbara fördelen med GPL är ju att en
sådan mjukvara kanske vidareutvecklas på en skola och kan då användas
på en annan utan att den skolan går miste om sina möjligheter att
anpassa den ytterligare eller begränsas i hur de får använda den.

// Adde