Subject: Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

From: Paul Cohen <paco_at_seibostudios.se>
Date: Fri, 11 Nov 2011 10:22:10 +0100

2011/11/11 Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>:
> [...]
> kreativa tänkandet och möjliggöra chansen att tillgodose vetgiriga
> barn med full insikt i vad de använder och hur det funkar. Detta för
> att det i förlängningen, iaf i teorin, ska ge mer medvetna individer
> som ställer högre krav på det som erbjuds dem.
>
> [ÅŸnipped ...]
>
> I.o.m. den stränga
> GPL licensen stannar de resurser som lagts ner på skolans mjukvara
> kvar i den fria världen och kanske även vidareutvecklas till något
> annat användbart som gagnar gemene man och bygger samhället starkare.

Jag håller med.

Personligen anser jag att mjukvaru frihet som det definieras av FSF är
helt korrekt och principiellt viktigt. Det är en annan fråga om alla
individer kan vara lika rakryggade i tillämpningen av de moraliska
principerna som RMS. Jag kan villigt erkänna att jag inte är det.

Dock menar jag att just skolan ska vara värde- och principbaserad. Och
om vi vill ha en öppen, fri och demokratisk skola så är ju användandet
av fri programvara grundläggande. Det finns dessutom inga praktiska
argument mot att använda fri programvara i skolan.

Jag har kommit till slutsatsen att påverkan på skolorna i denna fråga
bör göras främst politiskt och genom att öka kunskapen och skapa en
opinion. Ett förslag på en politisk strategi är:

1. Utgå alltid från LGR (lärogrundplanen) och övriga riktlinjer för
skolorna. Dessa ger redan idag bra principella argument för varför fri
programvara är det självklara valet.

2. Alltid utgå från att fri programvara är det som är normen för
skolorna och tvinga politiker, tjänstemän och skolledningar att svara
och argumentera för varför de inte följer LGR och riktlinjer för
skolan (genom att aktivt välja proprietära lösningar som bortsett från
att de gör våld på grundläggande principer även är dyrare och
kostnadsdrivande)! Poängen är att det inte är vi som vill något - det
är politiker, tjänstemän och skolledningar som vill att vi ska tvinga
barn och studenter att använda proprietära programvaror. Även om de
sällan är medvetna om att de gjort det valet eller om konsekvenserna.

3. PÃ¥verkan kan ske:

  a) Genom brev till politiker, tjänstemän och skolledningar.

  b) Genom insändare och debattartiklar.

  c) Via en kampanj webbsajt.

De praktiska aspekter som tidigare tagits upp, som prinet, och
fria/öppna alternativ till proprietära program, kan man ha som fakta
och delargument i en debatt. Men huvudkärnan i en kampanj för fri
programvara i skolorna ska vara de principiella grunderna och visa på
hur fri programvara är det enda som är kompatibelt med visionen om en
öppet, fri och demokratiskt fostrande skola!

> [...]
> även få disponera över det på godtyckligt sätt. Detta kan man iof
> redan idag lösa m.h.a. bättre upphandlingar av proprietär mjukvara -
> men det skulle bli vääääldigt dyrt. Att sedan kräva GPL licens på all
> skattefinansierad utveckling för att undvika att någon privat aktör
> "plankar" basprodukten och säljer förädlingen vidare kanske är smart,
> men jag tror inte det är nödvändigt så länge det inte är staten som är
> köpare. Däremot kan det vara ett bra argument när man beslutar om
> finansiering av mjukvara och dess utvecklingskostnader.

Jag instämmer i detta.

> Det var någon som drog ett föredrag om nya riktlinjer för upphandling
> inom offentlig sektor på ett FOSS-möte för inte allt för länge sedan.
> Kanske kan någon posta länken här igen?

Jag är för ny på listan för att svara på det. Men man kanske avsåg den
offentliga utredning om innovationsupphandling som kom i höstas.
Utredningen finns här:

    http://www.regeringen.se/sb/d/12565/a/150990

Det är inte ofta offentliga utredningar är spännande läsning; men jag
tycker just den är det! :-)

Man håller på att ta fram ett förslag på ny upphandlingslag som just
ska stimulera innovationsupphandling och där är ju frågan om licenser
för upphandlade mjukvarusystem en vitkig fråga. Jag ska se om jag kan
få tag på mer information om den.

Där jag arbetar nu (http://www.inera.se) driver jag linjen att våra
framtida upphandlingar ska a) vara innovationsupphandlingar och b)
ställa krav om att all utvecklad kod ska ha en öppen källkodslicens.

> I skolan tror jag dock Free Software är det enda rätta på sikt. Det
> måste vara möjligt att utveckla mjukvara som är bra utan att göra
> avkall på de fyra friheterna.

Instämmer helt.

/Paul

--