Subject: Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Thu, 10 Nov 2011 09:51:08 +0100

tor 2011-11-10 klockan 08:52 +0100 skrev Roger.sinel:

> Jag fik ser en skola med över 300 elever som köra prinets platform och
> träffa en väldigt nöjd rektor.

Exakt vad jag menar, det finns bra fria lösningar idag, vi behöver inte
fundera över hur vi skall kunna köra Photoshop i Wine eller annan
programvara som i ett större perspektiv är onödig. Det vackra med fri
programvara är möjligheten att samarbeta transparent worldwide och
slippa uppfinna hjulet på nytt varje gång.

> Precis som du nämna, marknadsföring är det som saknas. Vi är över 200
> personer på det här listan. Gå ut och pratar om prinet.se som lösning
> så ta det fart. Prinet har gjort det grova jobbet och lyckads, vi kan
> driva på med att använder de som exemple. Eller?

Absolut, kan vi göra en artikel med bild? Glada elever, nöjd rektor och
stolt IT-konsult från Prinet? Några bra pratminus och en hög fakta med
inriktning på kapacitet, nöjda lärare, höjd kvalitet på undervisningen,
spara pengar. Jag har en handfull kanaler jag skulle kunna sprida en
sådan och kan bearbeta texten så att den passar sammanhanget.

Vi (min arbetsgivare) är till exempel inne på Norrköpings kommun och
levererar fri programvara, bland annat till skolor - dock ännu inte
pedagogisk programvara. Bra exempel skulle kunna vara en murbräcka för
att komma in i beslutsprocesserna tidigare.

För ett par år sedan försökte vi offerera en fri lärplattform till
Linköpings kommun, ett avrop på ramavtal, men som vi i praktiken blev
spärrade att göra eftersom ett av kraven var att produkten skulle
levereras med MS SQL2000 (en produkt som vid tillfället var utdaterad,
brott mot LOU). Ibland orkar man bråka, denna gång valde vi att backa ur
men presenterade vår lösning informellt när upphandlingen var över.
Kommunen hade "fått" uppfattningen att det inte fanns några
"standardsystem" utan köpt utveckling för fem miljoner på
Sharepoint-plattform. Enbart licensavgifterna var över tio tusen per
elev per två år ovanpå utvecklingskostnaden. Moodle som var vårt förslag
hade implementerat deras kravspec och mycket mer därtill som de inte
tänkt på. Dessutom kände de inte till att det finns öppna format för
producerade lärpaket och ett utbyte mellan skolor i EU, något som de
inte ställt krav på (brott mot LOU). Näst intill kriminellt att inte
veta eller ta reda på IMHO. De vi presenterade Moodle för blev
imponerade av produkten och sa att lärde sig en hel del om hur man bör
strukturera en lärplattform. Jag fick senare en kort presentation av
deras Sharepoint-applikation i ett annat sammanhang. Det var en ytterst
rudimentär applikation med några simpla forum och möjlighet att lägga
upp wikisidor. Något som hundra CMS-verktyg hade klarat mycket bättre
och snyggare i sömnen.

/Anders W