Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Mon, 17 Oct 2011 20:43:17 +0200

On 2011-10-17 15:44, Paul Cohen wrote:
> [...]
> menar det, att om man gör det för pengar har man ingen politisk eller
> religiös agenda. *Alla* har en agenda eller åtminstone åsikter som i
> allra högsta grad påverkar hur man skildrar och tolkar saker och som
> absolut påverkar vad man tycker är viktigt och oviktigt . Utmaningen
> är att kunna klura ut vad folks agenda eller underliggande åsikter är!
>
> Att sedan personer bör kunna få ekonomisk ersättning för nerlagt
> arbete är en annan sak, och enligt mig helt rimligt (!), oavsett om de
> skriver programkod eller kurslitteratur.

Fri programvara är, IMHO, programvara som finansieras av
användarföreningen oftast i samband med att man anpassar eller behöver
ny funktionalitet, medan licensfinansierad programvara är en form av
riskkapitalfinansierad programvara. Bekostas den fria programvaran genom
insatser av anställd personal, frivilliga hobbyister eller betalda
konsulter i de fall användaren av programvaran inte har egna resurser
eller kompetens. I det fallet är programvaran fullfinansierad så länge
det finns ett intresse att underhålla och investera i den så behövs inte
ytterligare licensavgifter. Tvärt om skulle licensavgifter vara hämmande
på tillväxten av användarföreningen kring programvaran och i samma grad
hämma potentiella nya investerare. Den licensfinansierade programvara är
utvecklad i förväg som en chanstagning, och därför kan det anses vara
rimligt med hävstångseffekten i de fall intäkterna vida överstiger havda
kostnader.

På samma sätt som fri programvara på ett eller annat sätt blir
finansierad i samband med att det sker arbete med den så skulle
läromedel som skapas på beställning också vara finansierad.

Problemet är i stället att vi använder ganska mycket skattepengar till
investeringar i programvara som sedan inte publiceras med en fri licens,
det gäller säkert läromedel i samma grad. Exempelvis gör
Ekonomistyrningsverket stora investeringar i affärssystem som sedan
sprids inom stat och kommun, till brukare som på nytt finansierar
programvaran med licensavgifter. Ett feltänk som är allt för vanligt.

/Anders W