Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Mon, 17 Oct 2011 20:23:31 +0200

On 2011-10-17 10:59, Björn Stenberg wrote:
> Anders Wallenquist wrote:
>> Staten/kommunen skulle mycket väl kunna köpa
>> litteratur med ett annat avtal än ett där man tar betalt per exemplar.
>> Den överenskomna priset skulle kunna vara ett engångsarvode till
>> författaren och innebär fri förfoganderätt för skolan.
> Det innebär att man för över risk från författaren/förlaget till skolan, vilket förvisso motiverar en lägre per-bok-summa, men det är inte alls säkert att det resulterar i lägre totala bokutgifter för skolan. Detta är precis som du säger en ren förhandlingsfråga som inte kräver lagändringar.
>
>
> Vad gäller ändringar i upphovsrätten så missar/ignorerar/glömmer många att förändringar måste fungera i alla led, inte bara mottagarledet. Annars blir det lagstiftad konfiskering, med åtföljande anpassning/nedläggning i produktionsledet.
>
> Om man ensidigt beslutar att mottagarledet (i det här fallet skolorna) får rätt att ta del av en produkt utan att betala marknadspris, innebär det att förlagen kommer att helt eller delvis sluta finansiera utveckling av dessa produkter eftersom det inte lönar sig. Kort sagt: Ingen mer professionell kurslitteratur.

Att göra en upphandling och ställa krav på t ex Creative Commons-licens
påverkar naturligtvis priset på första exemplatet, men behöver
definitivt inte innebära att förlagen skulle sluta utveckla sina
produkter. Det kommer de göra så länge de får rimligt betalt. Sedan
kommer inte en eller ett antal sådana upphandling förändra
medielandskapet över en natt, det finns massor med material redan
utgivet som finansieras per exemplar och säkert författare som inte vill
överge exemplarsmodellen. Att försälja redan utgivet material med en
annan licens och elektroniskt redigerbart borde dessutom vara en
affärsmöjlighet i sig.

Fler licensierings- och finansierings-modeller än vad vi har idag skulle
berika marknaden snarare än begränsa den. Idag finns det redan material
finansierat av särinträssen, så kvalitetsarbetet inköparna måste göra är
exakt det samma som tidigare. Vad är det som säger att läromaterial är
en tryckt bok, det kanske är en interaktiv kurs på en lärplattform eller
en webbplats som utvecklas som en del i lärandet? Personligen skulle jag
tycka att det är spännande att överföra programutvecklingsmetoden från
Fri programvara till andra områden.

/Anders W
_______________________________________________
http://foss-sthlm.haxx.se/
http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
Received on 2011-10-17