Anders Wallenquist wrote:
> Staten/kommunen skulle mycket väl kunna köpa
> litteratur med ett annat avtal än ett där man tar betalt per exemplar.
> Den överenskomna priset skulle kunna vara ett engångsarvode till
> författaren och innebär fri förfoganderätt för skolan.
Det innebär att man för över risk från författaren/förlaget till skolan, vilket förvisso motiverar en lägre per-bok-summa, men det är inte alls säkert att det resulterar i lägre totala bokutgifter för skolan. Detta är precis som du säger en ren förhandlingsfråga som inte kräver lagändringar.
Vad gäller ändringar i upphovsrätten så missar/ignorerar/glömmer många att förändringar måste fungera i alla led, inte bara mottagarledet. Annars blir det lagstiftad konfiskering, med åtföljande anpassning/nedläggning i produktionsledet.
Om man ensidigt beslutar att mottagarledet (i det här fallet skolorna) får rätt att ta del av en produkt utan att betala marknadspris, innebär det att förlagen kommer att helt eller delvis sluta finansiera utveckling av dessa produkter eftersom det inte lönar sig. Kort sagt: Ingen mer professionell kurslitteratur.
"Bra!" säger säkert vissa då, "kurslitteratur ska inte skrivas i profitsyfte".
Men vad får vi istället? Då blir vi hänvisade till kurslitteratur skriven av folk som gör det av andra skäl än pengar. Dessa andra skäl är vanligen en agenda av någon form, företrädesvis en politisk eller religiös. Är det verkligen så bra att ha läromedel, förvisso gratis, skrivna av politiska tankesmedjor och religiösa missionärer? Ger det oss en bättre skola?
Fungerande realpolitik är _svårt_ och kan aldrig reduceras till ytliga slagord eller dogma.
-- Björn _______________________________________________ http://foss-sthlm.haxx.se/ http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlmReceived on 2011-10-17