Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Glenn <foss_at_repulsiv.se>
Date: Sat, 15 Oct 2011 23:51:43 +0200

2011/10/15 Martin Vilcans <martin_at_librador.com>

> Rätta mig om jag har gammal information, men är det inte Piratpartiet
> som har som förslag att minska upphovsrättens längd till fem år?
> Vilket alltså skulle få effekten att myndigheter och företag glatt
> skulle kunna köra Windows XP gratis och därmed kunna ignorera det
> effektivaste argumentet för FOSS (priset).

Ett OS som inte säkerhetspatchats på fem år ger mej mardrömmar, och även
om grundskolornas datorsystem kanske inte brukar rattas av så kompetenta
människor(?)
så inser nog dom flesta de enorma riskerna detta skulle innebära.

Dessutom så blir det lite tokigt när programmet man vill köra inte kan köras
på ens dator för att
undersystemet det kräver (exempelvis directx eller .net om vi snackar
windows) helt enkelt inte finns i tillräckligt
ny version till det gamla OS'et..