Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>
Date: Sun, 16 Oct 2011 00:39:28 +0200

On 10/15/2011 08:48 PM, Martin Vilcans wrote:

> Rätta mig om jag har gammal information, men är det inte Piratpartiet
> som har som förslag att minska upphovsrättens längd till fem år?
> Vilket alltså skulle få effekten att myndigheter och företag glatt
> skulle kunna köra Windows XP gratis och därmed kunna ignorera det
> effektivaste argumentet för FOSS (priset).

Så är det egentligen redan idag - många har piratkopierade versioner
av XP med säkerhetshål. Detta är en stor konkurrent för öppen och fri
programvara.

SP3 kom 2008 så den skulle därmed ha upphovsrätten skyddad till sista dec 2013.
Dvs drygt 2 år till om piratpartiets regler skulle gällt.

Upphovsrätten gäller även för patchar så även om orginalet kom för
över 5 år sedan så har nödvändiga uppdateringar publicerats senare.
Med tanke på att det kommit viktiga patchar i åt så har därmed upphovsrätten
för en full-patchad Windows XP skjutits fram till och med 2016.

Så i praktiken blir det ingen större skillnad från idag.

--
Anders S Lindbäck, http://kunskapssamhallet.se/