Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Paul Cohen <paco_at_seibostudios.se>
Date: Mon, 17 Oct 2011 15:44:10 +0200

Hej!

2011/10/17 Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>:
> [...]

Jag håller inte med om den underförstådda slutsatsen, om du verkligen
menar det, att om man gör det för pengar har man ingen politisk eller
religiös agenda. *Alla* har en agenda eller åtminstone åsikter som i
allra högsta grad påverkar hur man skildrar och tolkar saker och som
absolut påverkar vad man tycker är viktigt och oviktigt . Utmaningen
är att kunna klura ut vad folks agenda eller underliggande åsikter är!

Att sedan personer bör kunna få ekonomisk ersättning för nerlagt
arbete är en annan sak, och enligt mig helt rimligt (!), oavsett om de
skriver programkod eller kurslitteratur.

I slutändan har ju skolan ändå ett ansvar att bestämma vilken
litteratur som ska användas i undervisningen, oavsett om den är
fri/öppen eller proprietärt skyddad av nuvarande upphovsrättslag.

/Paul

--
Paul Cohen
www.seibostudios.se