Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Christian Engström (pp) <christian.engstrom_at_piratpartiet.se>
Date: Mon, 17 Oct 2011 15:34:13 +0200

Jag har svårt att se några problem med att göra all kurslitteratur fritt
delningsbar.

Kurslitteratur för universitet skrivs ju normalt av personer som är
anställda på institutionerna i alla fall. Det är bara att göra det till
en del av institutionernas jobb att se till att det finns adekvat
kurslitteratur. Samma personer som tidigare kan skriva den, fast nu som
en del av sitt jobb och inte som ett sätt att skinna studenterna, och
resultatet kan göras fritt tillgängligt.

För grundskola och gymnasium kan endera staten eller kommunerna
upphandla tjänsten att skriva böcker om det är så att det inte finns på
marknaden. Det borde bli betydligt billigare än att betala per exemplar,
som man gör idag.

/Christian

--
Christian Engström