Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Glenn <foss_at_repulsiv.se>
Date: Mon, 17 Oct 2011 22:00:33 +0200

Ja, en statlig bokbeställning blir förmodligen billigare. Även
> rikssamordnade bokinköp blir billigare än om skolorna väljer böcker själva.
>
> Men det är en rätt läskig väg att styra in på: Statliga kommittéer som
> bestämmer vilka läroböcker som ska skrivas och vad däri ska stå. Och
> skolorna får av budgetskäl inte välja andra böcker.
>
> Det känns inte så fritt och modernt.

Du har ju förvisso en poäng där, men kan man inte tänka sej en modell
liknande de uppköp och distrubution av komersiell programvara som sker i
samarbete mellan universiteten ?

Där man helt enkelt pressar priserna genom att köpa in stora mängder
centralt som man sedan räknar ut hur mycket det används på olika skolor och
tar betalt för.

Om man då räknar med att det finns intresse för 20000 stycken av den där
matteboken för årskurs ett, då köper nån slags stadsägt företag in det och
sen köper skolorna direkt från dom istället, den som ger ut boken får en
klumpbeställning på 20000 och skolorna har en och samma källa för allt, man
kan också ställa de krav man vill, exempelvis skulle man kunna köpa
rättigheterna till nån viss bok, eler häfte, eller presentation som en slags
central "licens".

Nu vet jag ju inte hur det faktiskt fungerar i grundskolan i dagsläget kan
jag tillägga, mina kunskaper om universitetsvärlden är mycket bättre :)