Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Mon, 17 Oct 2011 23:06:05 +0200

On 2011-10-17 22:00, Glenn wrote:

> [...]
> centralt som man sedan räknar ut hur mycket det används på olika
> skolor och tar betalt för.
>
> Om man då räknar med att det finns intresse för 20000 stycken av den
> där matteboken för årskurs ett, då köper nån slags stadsägt företag in
> det och sen köper skolorna direkt från dom istället, den som ger ut
> boken får en klumpbeställning på 20000 och skolorna har en och samma
> källa för allt, man kan också ställa de krav man vill, exempelvis
> skulle man kunna köpa rättigheterna till nån viss bok, eler häfte,
> eller presentation som en slags central "licens".

Men detta är fast i exemplarträsket. Om en skola är i behov av en ny
mattebok, en kommunal eller statlig organisation gör en upphandling av
den och låter ett antal aktörer bjuda under förutsättningen att
ersättningen är av engångskaraktär. Då blir prislappen nära den verkliga
kostnaden eller vad förlaget/författaren tror att den totala
alternativersättningen skulle blivit med en annan licens. Istället för
att köpa 20 000 exemplar betalar man up-front vad det kostar och kan
släppa resultatet med exempelvis någon Creative Commons-licens. Ett
alternativ är att anställa ett team författare eller hyra in dem per
timme och avtala att resultatet skall publiceras med en CC-licens.
Effekten är den samma som när man köper IT-tjänster som producerar
programvara, vilket offentlig sektor gör till ett värde av ca trettio
miljarder per år. Idag försöker myndigheter skapa mervärde på dessa
(IT-)investeringar genom att vidaresälja programvaran till andra
offentliga organisationer via licensavgifter. I stället för att släppa
koden som Fri programvara, vilket man är duktigare på i andra länder,
blir man hellre programvarusäljare. Det är inte säkert att detta bidrar
till effektivitet, snarare någon form av ebberöds bank och ett antal
IT-chefer som tror att de kan dra in mer pengar än vad man lagt ut på
sina IT-investeringar. I verkligheten är det få som skapar lönsamhet
bara med licensförsäljning. Omvänt är det många som anser att
investeringar i fri programvara ger mer tillbaka, IBM har använt siffran
1:5, dvs att en investerad dollar ger ett värde om fem dollar.

Inom t ex kommunallagen är det inte förenligt med en kommuns uppdrag att
bedriva affärsverksamhet i andra kommuner, men det har inte hindrat
uppkomsten av program som vidaresäljs i liknande verksamheter.

Kan man skapa samma värdeökning inom investeringar på läromedel som går
att göra med programvara borde det vara intressant att pröva. Om det
dessutom ger ett större samhälleligt värde för våra skattepengar så är
inte det heller fel.

/Anders W