Subject: Re: CS: Inget intresse för Linux på kontorsdatorn

Re: CS: Inget intresse för Linux på kontorsdatorn

From: Björn Stenberg <bjorn_at_haxx.se>
Date: Fri, 22 Oct 2010 11:17:53 +0200

Per Andersson wrote:
> Varför pratar vi då om att fri programvara ska ta andelar av den totala
> användarbasen?

Det gör "vi" inte. Vissa gör det, men jag anser att begreppet "marknadsandel" är fundamentalt inkompatibelt med fri programvara. Även omskrivet som "andelar av användarbasen".

> Vem har gnällt på de som skriver kod åt sig själva? :-)

Du: "Too much free software is made for developers".

> Min uppfattning är snarare att just open source-projekt söker efter
> samarbete runt ett givet problem.

Du beskriver en situation när projektet redan finns. Jag beskrev situationen när projektet uppstår. Det är oftast en persons kod som lockar andra intresserade, inte ett gäng som sätter sig i ring och gemensamt skriver den första koden.

> Hur har du kommit fram till vad ett "normalt" open source-projekt är?

Det har jag inte. Jag har bara påstått att normala projekt inte har fast anställd personal. Om du vill kan du ersätta ordet "normala" med "den förkrossande majoriteten".

--
Björn