Subject: Re: CS: Inget intresse för Linux på kontorsdatorn

Re: CS: Inget intresse för Linux på kontorsdatorn

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Fri, 22 Oct 2010 11:48:07 +0200

Ang. att det inte finns ekonomiska intressen - det beror väl på?
Naturligtvis finns det massor med pengar att tjäna på Open Source.
Såväl i form av minskade licenskostnader till div. proprietära företag,
men även som direkt inkomst av konsulttjänster för att anpassa företags
programpark till Open Source (ett sorts win-win för båda parter).

Följande finns bl.a. att läsa på Open Source Allience hemsida:
=== begin qoute http://www.opensolutionsalliance.org/osa/index.html ===
The Open Solutions Alliance consists of leading companies dedicated to
making enterprise-class open software solutions work together. We help
customers put open solutions to work by enabling application
integration, certifying quality solutions, and promoting cooperation
among open solutions developers.
=== end quote ===

Borde kanske lägga till att detta är det enda jag läste på deras sida.
Noterade dock att de hade en rätt catchy slogan: "open source at work".

Eg. letade jag efter en länk till OSI för att det verkar vara en viss
begreppsförvirring kring vad som är Open Source resp.
Free Software och skillnaderna däremellan:

http://www.opensource.org/osd.html
http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Några valda sitat:
"Open source doesn't just mean access to the source code. The
distribution terms of open-source software must comply with the
following criteria"
(och sedan följer de 10 regler som Daniel refererade till)
"Free software is a matter of the users' freedom to run, copy,
distribute, study, change and improve the software. More precisely, it
means that the program's users have the four essential freedoms:"
(och sedan följer de 4 friheter som Daniel refererade till)

Från OSI:
"The license must allow modifications and derived works, and must
allow them to be distributed under the same terms as the license of
the original software."

Således, med OSIs definition av vad som är Open Source, är inte någon
av M$ produkter Open Source eftersom de inte tillåter att man bygger
om dem och distribuerar dem vidare. Källkoden är hårt bunden av vad
man får och inte får göra, även om den är tillgänglig (vilket inte är
samma sak som öppen, i kontexten Open Source).

I övrigt tar jag på mig papegojamössan och arar i takt med Björn.
Därmed inte sagt att "vi" inte bör jobba för att sprida en medvetenhet
om att det numera finns gott om alternativ för gemeneman givet att
denne person inte är hårt bunden till M$-stacken.

Avslutningsvis är just det sistnämnda något jag skulle vilja se mer av
på FOSS-sthlm tråden,
tips om bra FOSS verktyg och program som man kan testa själv
och/elller promota vidare.
Eller ge mottips på program man själv tycker är ännu bättre (väl
motiverat förhoppningsvis).

Trevlig helg allihopa, ses på tisdag!

// Adde