Subject: Tips på bra "remote-desktop" lösningar

Tips på bra "remote-desktop" lösningar

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Fri, 22 Oct 2010 12:04:00 +0200

Eftersom jag efterfrågade mer tips på listan över bra och fungerande
mjukvara (program och verktyg) kan jag starta trenden med att tipsa om
NX från NoMachine.
http://nomachine.com/

Nu kommer vissa att komma med invändningar om att NoMachine inte alls
är Open Source osv osv, men faktum kvarstår att:
- deras produkt baserar sig på OpenSSH
- använder sig av X11, Gnome/KDE, och annan Open Source
- tillhandahåller gratis mjukvara för att sätta upp ett litet (max två
samtidiga användare samtidigt) remote-desktop system
- eftersom delar av deras produkt baseras på GPL:ad kod bidrar de till
utvecklingen av dessa komponenter

Vill man vara trogen Open Source, finns FreeNX:
http://freenx.berlios.de/

"NX is an exciting new technology for remote display. It provides near
local speed application responsiveness over high latency, low
bandwidth links. The core libraries for NX are provided by NoMachine
under the GPL. FreeNX is a GPL implementation of the NX Server and NX
Client Components."

Notera att FreeNX baserar sitt jobb på GPL:ad kod från NoMachine. Ännu
ett klockrent exempel på hur ett företag kan dubbellicensiera en
produkt och därmed tjäna pengar på Open Source.

Jag har kört båda, och tyvärr är (eller var ska jag väl säga) FreeNX
lite krångligare att få igång. NX funkar i princip direkt ur lådan.

Perfekt alternativ för de stackare som av företagspolitiska skäl måste
husera på en M$ desktop men samtidigt har möjlighet att ansluta till
en Linuxburk där man bedriver sin utveckling.
Jämfört med VNC och standard X11-forward går NX sjukt mycket smidigare.

Clienter finns för "alla" platformar.

// Adde