Subject: Re: CS: Inget intresse för Linux på kontorsdatorn

Re: CS: Inget intresse för Linux på kontorsdatorn

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Thu, 21 Oct 2010 16:40:34 +0200

Hej!

2010/10/21 Björn Stenberg <bjorn_at_haxx.se>:

> Utvecklaren _är_ slutanvändaren. Man skriver oftast kod för att lösa ett problem. Sedan visar det sig att lösningen även hjälper andra och så sprids koden över världen och utökas av andra utvecklare med variationer i sina behov.

Utvecklaren är _en_ slutanvändare.

Ta distributioner t ex. Där finns det ju intresse för att fler ska använda den,
inte bara de som utvecklar den. Då är det ju bra om distributionen uppfyller
inte enbarts utvecklarnas behov, utan även slutanvändarnas.

Debian tar användarnas behov på allvar. Se Debian Free Software Guidelines och
Debian Social Contract. [0]

> Open source har inga "kunder" och inget automatiskt behov att tillfredsställa någon annan än den som skriver koden.

Varför pratar vi då om att fri programvara ska ta andelar av den totala
användarbasen? (Givetvis har användare inget med kunder att göra.)

Vidare är ju själva målet med fri programvara att vi ska kunna sprida kunskap,
vara delaktiga och ha makt över vad som kör våra datorer. Detta behov är ju
skilt från att lösa ett tekniskt problem.

> Vill man skriva kod åt andra på din fritid, för all del gör det. Men gnäll inte på dem som skriver kod åt sig själva.

Vem har gnällt på de som skriver kod åt sig själva? :-)

> De flesta projekt startas av en programmerare som löser ett behov åt sig själv.

Hur har du kommit fram till det? Min uppfattning är snarare att just open
source-projekt söker efter samarbete runt ett givet problem. För att slippa att
alla ska uppfinna hjulet på eget håll.

Vidare gör ju folk saker även åt andra. Många webb-ramverk är väl just
kollaborativa på det här sättet?

> Glassiga GUI-projekt som Firefox, OpenOffice och Ubuntu är undantag, ofta sprungna ur kommersiella äventyr. Sådana projekt har inte sällan anställda programmerare som följer order snarare än skriver vad de intresseras av. Inte direkt normala open source-projekt alltså.

Hur har du kommit fram till vad ett "normalt" open source-projekt är?

[0] http://www.debian.org/social_contract

--
Per