Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Tue, 28 Sep 2010 10:48:39 +0200

> 2010/9/28 Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>:
> då kan vi diskutera proprietär programvara likaväl
> som fri programvara. Båda är lika mycket teknik.

Ja båda är teknik, men intresset för den här listan är just den form
av teknik där tillgången på källkoden inte är begränsad (sen kanske
användandet av källkoden är beg. på något sätt).
Det finns säkert andra listor som diskuterar annan mjukvara ur ett
tekniskt eller politiskt perspektiv (eller båda).

> FOSS är alltså politik, det är det som skiljer den från annan programvara
> och teknik.

Nej, det som skiljer den från annan programvara är dess licensiering.
Här kanske du sätter licenser = politik, men det gör inte jag.
Därmed är ditt påstående felaktigt, som Jeremiah sa tidigare.

> Den har ett annat syfte och mål (även om det finns olika nivåer
> av hur mycket givetvis).

Syftet för all programvara är att lösa ett (eller flera) problem.
Skillnaden mellan proprietär och öppen mjukvara är under vilka former
den sedan kan användas och utvecklas.
Jag ser ingen skillnad i (huvud-) syfte mellan proprietär och öppen mjukvara.

> Självklart är ju tekniken också otroligt intressant och viktig, jag är
> själv nörd och har hamnat här tack vare min kärlek till teknik (och
> frihet). :-)

Länge leve tekniken!

> Absolut!

Även jag håller med (vem gör inte det?). Jag skapade denna tråd då
jag, personligen, tror vi får mindre "tjafs" om vi ägnar mer energi åt
tekniken och mindre åt politiken.
Men eftersom vi är en så pass brokig skara och utskicken så pass få,
ser jag ingen poäng i att nå någon form av konsensus för vad som får
resp. inte får diskuteras på listan.
Kör hårt! Deleteknappen är din (dvs min) bästa vän.

Problemet med FOSS är trovärdigheten, och den blir knappast bättre med
radikala argument i stil med "FOSS ska erövra världen, alla
proprietära lösningar är av ondo, alla program borde vara gratis för
gemene man". Visserligen håller jag med om att världen skulle vara
betydligt bättre om alla lösningar baserades på öppna standarder.
Därmed inte sagt att man måste förbjuda eller begränsa användandet av
proprietär mjukvara. Vi borde argumentera för fri konkurens, där bästa
mjukvara vinner. Endast om lösningar bygger på öppna standarder är
detta möjligt.

Om detta är politik, så mer politik på listan! Jag ser det mer ur ett
tekniskt perspektiv, och pragmatiskt, och företagsekonomiskt. Om vi
vinner över de 3 sistnämnda delarna till oss i FOSS, så kommer vi
vinna även politiken.

// Adde