Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Göran Krampe <goran_at_krampe.se>
Date: Tue, 28 Sep 2010 11:39:06 +0200

Hej!

On 09/28/2010 09:43 AM, Per Andersson wrote:
> Om vi tänker oss att FOSS bara är teknik, och inte politik alls, hur skulle
> det se ut då? I sådana fall, om syftet är att diskutera/behandla teknik
> (oberoende av politik), då kan vi diskutera proprietär programvara likaväl
> som fri programvara. Båda är lika mycket teknik.
>
> FOSS är alltså politik, det är det som skiljer den från annan programvara
> och teknik. Den har ett annat syfte och mål (även om det finns olika nivåer
> av hur mycket givetvis).

Ehh... inte för att jag är alltför engagerad i denna frågeställning men
du (eller vi) kanske bör definiera "politik" i detta sammanhang?

Ifall jag applicerar mig själv på det du skrev ovan så funkar det inte -
jag är inte engagerad i FOSS-projekt därför att jag vill förändra
världen politiskt, utan för att det är inom dessa projekt jag kan växa
som utvecklare, lära mig och arbeta tillsammans med personer över hela
världen och med saker som jag brinner för. Det finns inget alternativ.

Visst, det betyder inte att jag *inte* stödjer vissa politiska aspekter
- som exempelvis vad FOSS kan göra för barn och skolor mm
(www.laptop.org exempelvis) men det är inte de delarna som *driver* mig.

Sålunda, nej, proprietär mjukvara kan vi inte "diskutera" på samma sätt
- det går ju inte att "delta" i de projekten! Ditt resonemang kanske ser
logiskt ut ifall man bara ser till *användning* av mjukvara, inte
utveckling.

Så... nej tack, förvandla inte denna lista till en politisk lista -
ifall det nu är det som tråden handlar om! Jag vill prata om allt
möjligt inom FOSS, och ifall det är något rent tekniskt så är det det.
Och ifall det är en "politisk" tråd så är det det, och allt där emellan
mm, fine with me.

mvh Göran