Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Tue, 28 Sep 2010 09:43:56 +0200

Hej!

2010/9/24 Jeremiah Foster <jeremiah_at_jeremiahfoster.com>:
>No. You'll need to prove this statement with evidence.

Om vi tänker oss att FOSS bara är teknik, och inte politik alls, hur skulle
det se ut då? I sådana fall, om syftet är att diskutera/behandla teknik
(oberoende av politik), då kan vi diskutera proprietär programvara likaväl
som fri programvara. Båda är lika mycket teknik.

FOSS är alltså politik, det är det som skiljer den från annan programvara
och teknik. Den har ett annat syfte och mål (även om det finns olika nivåer
av hur mycket givetvis).

Självklart är ju tekniken också otroligt intressant och viktig, jag är
själv nörd och har hamnat här tack vare min kärlek till teknik (och
frihet). :-)

> Jag hoppas och tror att vi kan vara öppna och diskutera ämnen på listan
> oavsett vilken position på den skalan vi som enskilda personer intar. Vi
> ville ju redan från början få med folk i olika grupperingar och fallanger
> till foss-sthlm, så det är ju faktiskt ett tecken på att vi lyckats med det
> när vi har en brokig skara från alla möjliga håll närvarande här.

Absolut!

Det här med temakvällar förresten, är det intressant? T ex IT i skolan (för
att ta ett 90-talsbegrepp) kan det vara kul? Hur skulle vi gå tillväga?
Eller kanske ett tema med fokus på små- och medelstora organisationer och
deras verksamhet (os, register, dokument osv)?

--
Per