Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Jeremiah Foster <jeremiah_at_jeremiahfoster.com>
Date: Tue, 28 Sep 2010 11:51:22 +0200

On Sep 28, 2010, at 09:43, Per Andersson wrote:

> Hej!

> Om vi tänker oss att FOSS bara är teknik, och inte politik alls, hur skulle
> det se ut då? I sådana fall, om syftet är att diskutera/behandla teknik
> (oberoende av politik), då kan vi diskutera proprietär programvara likaväl
> som fri programvara. Båda är lika mycket teknik.

De är både teknik, det är sant. Men en har skydd av en stark license (ofta GPL) ock det ändra är proprietär. Man får inte den frihet som kravs för att diskutera proprietär programvara men däremot har man den frihet att studera fri programvara och jag tycker att det här list har detta syfte.

> FOSS är alltså politik, det är det som skiljer den från annan programvara
> och teknik. Den har ett annat syfte och mål (även om det finns olika nivåer
> av hur mycket givetvis).

Jag tror att målet är det samma: använde din dator för att surfa, maila, och så vidare. Det går med både.

En av de problem med politik jag ser är att ofta i sverige det reducerat till blå mot röd, och det sakna nuans. Och den svenska sätt att diskutera politik är också ganska försiktigt och saklig, vilken är bra i för sig. Men det passar inte jätte bra med andra kultur som är kanske mer grovt och rak på sak. Den svenska sätt att utfrysa folk till exempel kan betyder att någon som är duktigt på programmering men har inte omtyckte åsikter får ingen svar eller helt och hållet är ignorerat. Då tycker jag att det kan bli bra att håller till ämnen och diskutera de mer känsliga politiska frågor någon annanstans.

På andra sidan är jag absolut inte rädd att det kommer massör politik snack här för min egen skulle.

Jeremiah